İş Dünyası Üzerine Bir Dizi: “Metot”

Metot, 2021 yılının Nisan ayında GAİN’de yayınlanan dört bölümlük bir mini dizi. Dizinin yönetmeni Serkan Keskin; dizideki oyuncular Serkan Keskin, Şebnem Hassanisoughi, Mustafa Kırantepe ve Sarp Aydınoğlu. 50 dakikadan az bölümlerden oluşan dizi tek mekanda geçiyor ve dizi tiyatro havasında ilerliyor, evet dizi bir tiyatro oyunu.

Genel Bilgi

Metot, 2003 yılında Katolonca oyun yazarı olan Jordi Galceran i Ferrer’in “El mètode Grönholm” isimli tiyatro oyunundan uyarlama. Hatta aynı tiyatro oyunu, “El método” ismiyle Arjantin, İspanya ve İtalya ortak yapımı olarak 2005 yılında filme çekildi. “Metot” isimli dizi öncelikli olarak Semaver Kumpanyası tarafından ve dizide oynayan oyuncular tarafından öncesinde tiyatro oyunu olarak sunulan bir oyun. Tiyatro oyununun çevirmeni Zerrin Yanıkkaya, yönetmeni dizide olduğu gibi Serkan Keskin ve oynayanlar da dizideki oyuncular.

Dizi Hakkında

Bir oda ve mülakata gelmiş dört aday… Ferhat, Merve, Engin ve Kadir isimli karakterler bir odada, bir masanın etrafında toplanıp mülakata başlar. O sırada kamera da onları izlemektedir, direktifler gelmeye başlar mektuplar aracılığıyla ve karakterler yazıları okuyarak mülakatta sonuca gitmeye çalışmaktadır. Kim sabredip kapıyı çarpıp çıkmazsa kazanan o olacaktır ama bunun için de direktifleri yerine getirmesi gerekmektedir. Ama bir şey vardır, her şey göründüğü gibi midir? Her şey bu kadar basit midir, yoksa bu basitliğin altından başka şeyler de çıkacak mıdır?

Dümdüz bir mülakat sistemi yok burada, burada önemli olan dayanıklılığı ölçmek. Bunun için de birtakım direktiflerle karakterlerin sabrı ölçülüyor. İş dünyasının acımasız bir tarafı, gizemli tarafıyla birleştirilerek verilmeye çalışılıyor. Mülakata giren iş adayları ne kadar ileri gidebileceği gözler önüne serilmeye çalışılıyor. Örnek vermek gerekirse: Adaylardan birisinin çalışan olduğu söyleniyor ve bunun kim olduğu bulunulması isteniyor. Buna göre karakterler hem paranoyak bir duruma gelip herkesi suçlamaya başlıyor ve acımasızca davranmaya başlıyor, hem de büyük bir gizem oluşuyor ve “kim” sorusunu sorduruyor, gerçekten içlerinden birisi mülakatta yer alıyor mu, bu kim ya da bütün karakterler gerçekten mülakatta yer alıyor mu? Bu soruları sormaya başlayınca başka sorular da kendisini gösteriyor. Dizinin genel olarak şaşırtıcı bir tarafı var evet, hatta muhtemelen o şaşırtıcı taraflarını düşündükçe çözmeniz de mümkün.

Genel Değerlendirme

Dizi tiyatro kökenli olmasının da etkisiyle genel olarak diyalog ağırlıklı bir şekilde ilerliyor, daha çok oyunculuklar ön plana çıkıyor. Defalarca oynanan tiyatro oyunu olmasının da etkisiyle başarılı oyunculuklar öne çıkıyor. Karakterlerin de birtakım özellikleri ön plana çıkıyor; dört karakter de umursamaz, ön yargıları olan, aynı zamanda paronoyaları da, psikolojileri de sahneler içerisinde kendisini gösteriyor. Dizi için “psikolojik gerilim” tanımını yapabiliriz, aslında dizi için yapılan tanım da tam olarak bu. Serkan Keskin’in ilk yönetmenlik deneyimiyle; kendisinin de oyunculuğunu sergilediği, Şebnem Hassanisoughi, Mustafa Kırantepe ve Sarp Aydınoğlu’nun da Serkan Keskin’le birlikte başarılı performans sergilediği, psikolojik gerilimi yaşattığını rahatlıkla söyleyebiliriz.

Dört bölüm olması son derece izlenebilir yapıyor diziyi, süresinin de 50 dakikadan az olması artı. Böylece genel olarak sıkmadan izletiyor. Bol diyaloglu olması ve sürekli aksiyon isteyen birisi için uygun bir seçenek olmayabilir ama diyaloglu filmleri sevenler için başarılı bir dizi. Diyalog içerisindeki gerilim ve özellikle de son iki bölümdeki şaşırtıcı sahnelerle seyir zevki artmaya başlıyor. Bu dizi sadece iş dünyasındaki acımasızlığı anlatmıyor, aynı zamanda istediğini almak isteyen insanların psikolojisini de anlatıyor, hatta daha fazlasını almak isteyen insanların açgözlülüğünü ve ikiyüzlülüğünü…

Daha Fazla İçerik
Zülfü Livaneli’nin “Sis” Filmi Üzerine